20stepguide – fra ide til +60 butikker

Om Sasa Kovacevic: Sasa er en ung iværksætter med mange jern i ilden. Sasa beskæftiger sig med alt fra hans affiliate hjemmesider, til hans job hos Hungry.dk. Sasa har allerede fået succes med hans virksomhed, 20stepguide – og det vil han fortælle mere om nu.

20stepguide – Sådan føles det at sælge sit eget produkt!

I september måned 2012 besluttede jeg og to af mine barndomsvenner, at det var på tide, at vi skulle lave noget business sammen. Vi fulgte den traditionelle proces fra brainstorming til en konkret ide og ikke mange måneder senere, stod vi klar med vores unikke prototyper, som ikke fandtes nogen steder på markedet.

Vores koncept hedder 20stepguide, og er (til at starte med) guides over 5 forskellige emner. Vi er alle 3 universitetsstuderende, og vi ved alt om hvor kedeligt det kan være at lære om et emne, ved at sidde og læse en masse teori. Vi tror på, at læring er mest effektiv, når det tager udgangspunkt i praktiske øvelser og mindre teori – altså learning-by-doing. Derfor researchede vi vores emner til bunds, kontaktede eksperter og testede og testede til vi havde fundet de 20 absolut mest effektive øvelser indenfor hvert emne.

Hver guide indeholder 20 kort med 20 forskellige øvelser. Når man har gennemført alle øvelserne, har man lært emnet. Så simpelt er det J Emnerne dækker over, hvordan man bliver en bedre kæreste, bliver mere effektiv, får en lavere fedtprocent og hvordan man tjener penge på nettet. Med tiden er det så meningen, at vi skal udvikle alverdens emner som fx hvordan man løber en maraton eller hvordan man stopper med at ryge.

SONY DSC

Engang imellem har vi ikke nok plads på kortene til at uddybe. Derfor har vi en hjemmeside, hvor vi forklarer de forskellige øvelser lidt mere til bunds.

Vores første reelle udfordring var, at vi skulle slippe af med +110.000 kr. for slutprodukterne. Det koster med andre ord knaster at bestille grundet de høje opstartsudgifter for produktionen.
Hvad nu hvis butikkerne ikke vil have vores produkter? Hvad nu hvis produkterne ikke sælger i butikkerne? Hvad nu hvis, hvad nu hvis hvad nu hvis? Disse spørgsmål var blot få ud af mange, men i sidste ende troede vi på vores ide og fik rejst den manglende kapital. Til sidst satte vi hænderne på kogepladen og bestilte ordren.

Da vi havde bestilt vores ordre hos en større europæisk leverandør begyndte arbejdet for alvor. Vi fattede vores prototyper og besluttede os for at kontakte alle de butikker, der kunne se et potentiale i at forhandle 20stepguide. Først og fremmest havde vi brug for et overblik. Vi satte os sammen en fredag aften, bestilte mad udefra og begyndte vores markedsresearch. Klokken 4 næste morgen havde vi en bruttoliste klar med alle de forhandlere i Danmark vi ville besøge. Forhandlerne var hovedsageligt boghandlere, og de var spredt over hele landet. Det mest nærlæggende var dog at starte i vores hjemby Aarhus.

SONY DSC
Vi havde aftalt, at jeg skulle tage det første salgsbesøg. At sige at jeg var nervøs var en underdrivelse af karakter. Jeg kiggede ind ad butiksvinduerne, og så en butik fyldt med mennesker. Jeg havde valgt et tidspunkt (troede jeg) med meget få besøgende. Det viste sig dog ikke at være tilfældet, men det skulle ikke stoppe os. Vi havde et produkt der var nyt og anderledes, og var fast besluttede på at bringe det på markedet.

Jeg nærmede mig disken og kunne mærke mit hjerte slå. Hænderne i lommen holdt om kortene. Holdt jeg dem for stramt, var de nu kommet noget til?

”Hej” fik jeg fremstammet. ”Jeg har et produkt, jeg gerne vil vise dig”. Hun så skeptisk på mig. Jeg kunne se, at hun sikkert fik 100 sælgere ind ad døren om måneden. Ikke desto mindre bad hun mig om at vise produkterne. Jeg havde forventet et baglokale eller noget lignende, men i stedet pegede hun hentydende på disken foran os. Jeg tog kortene frem, og begyndte at vise og fortælle krydret med en smule charme. Produktets nyskabende karakter og flotte design gjorde hende i bedre humør, og jeg begyndte langsomt at få mere og mere selvtillid. Det varede lige indtil jeg kiggede mig over skulderen og fik øje på den kø der havde hobet sig op bag mig. Mange af kunderne kiggede nysgerrigt med. Da jeg igen vendte mig, havde ekspedienten bestemt sig. ”Vi tager et display, hvornår kan I levere?”.

Efter første salg blev nervøsitet et mindre problem, og selvom vi mødte enkelte mindre venlige indkøbere landet over, var den generelle stemning god. Over de næste måneder lejede vi en bil, og kørte Jylland, Fyn og Sjælland rundt for at sælge vores produkter. Vi lærte hurtigt, at butikkerne var mere tilbøjelige til at købe produkterne, hvis vi var to afsted. Efter nogle måneders hårdt arbejde er vi i dag ude i 60+ butikker landet over og fortsætter med at sælge til nye butikker dag for dag.

Netop nu forhandler vi med flere bogkæder, og hvis alt går efter planen, vil der være en 20stepguide i nærheden af dig, uanset hvor du bor 😉

Generelt kan vi konkludere at, hvis du vil bringe et nyt produkt på markedet, så lav noget som butikkerne ikke har set før, og noget som de kan se et potentiale i. Derudover er det vigtigt, at du er energisk og ikke lader dig slå ud af enkelte sure indkøbere, for dem vil der være nogle stykker af.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (40 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +18 (from 18 votes)
20stepguide – fra ide til +60 butikker, 9.5 out of 10 based on 40 ratings

Check Also

Når en drøm bliver til virkelighed

Der ligger sikkert en iværksætter gemt hos rigtig mange. Men hvordan bliver drømmen til virkelighed? …