3 gode råd til at blive en succesfuld iværksætter


Har du en iværksætter gemt i maven? Og har du altid haft lyst til at være din egen chef? Så er det måske på tide at forfølge drømmen. Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken med en splinterny idé eller finde et unikt produkt, du kan nemlig også købe en allerede eksisterende virksomhed, som du kan videreudvikle. Og da er det godt at indhente juridisk hjælp til virksomhedsoverdragelsen.

Uanset om du opkøber eller starter din virksomhed helt fra bunden, får du her 3 gode råd til at få succes på din iværksættervej.

Hold fokus og arbejd benhårdt

Hvis du vil skabe en sund og succesfuld forretning, kræver det, at du finder et fokus. Og holder fast på det. Faren er, at du hele tiden får smidt en masse idébolde din vej, men du skal ikke nødvendigvis gribe dem alle. Gør du det, mister du nemlig fokus. Vil du for meget, kommer din virksomhed til at stritte i alle mulige retninger, og så er du ikke videre interessant for nogen.

Find derfor det punkt, hvor du skiller dig ud – din helt unikke kompetence. Den skal du vande og dyrke – så vil den blomstre på smukkeste vis. Opdager du en nichebranche, hvor du kan bidrage med en specialiseret kompetence, skal du gå efter det. Og det er det, du skal brande dig på. Dine kunder skal ikke være i tvivl om, hvad budskabet er – og hver gang, du kommunikerer til dem, skal dette budskab træde tydeligt frem.

Når du har fundet fokus, kommer du ikke uden om at skulle arbejde meget. At være en succesfuld iværksætter handler ikke om, hvem der er mest talentfuld. I stedet handler det ofte om, hvem der er villig til at arbejde hårdest – og undervejs ofre sig til fordel for virksomheden.

Vil du score jackpot i din virksomhed, må du altså gøre dig klart, at det kræver blod, sved og masser af hårdt arbejde.

Kvalitet er nøgleordet

Mange forsøger at løse gåden til livet som succesfuld iværksætter. Men her glemmer de ofte, at kodeordet i gåden er kvalitet. Det gælder inden for alle brancher. Er kvaliteten ikke i top, er det fuldstændig ligegyldigt, hvor mange timer du så kaster i din virksomhed.

De fleste kunder efterspørger kvalitet frem for kvantitet. Kan du ikke tilbyde en høj kvalitet, vil du hurtigt komme til at fremstå uprofessionel og inkompetent – det er der ingen, som leder efter.

Gå efter et professionelt image, hvor du leverer tårnhøj kvalitet. Til tiden og til den pris, dig og dine kunder har aftalt. Det giver dig et troværdigt ry, og dine kunder vil derfor blive ambassadører for dig og anbefale dig i deres eget netværk. På den måde vil din høje kvalitetssans sprede sig som ringe i vandet.

Nøglen her er også at overraske din kunde. Og hvis du lige krydrer din service lidt ekstra, får de noget, som de ikke nødvendigvis var forberedt på – det virker godt, fordi de føler sig særlige, og at du har taget dig tiden til at gå lidt ekstra for dem.

Samarbejd med de rigtige

Du får ikke en succesfuld virksomhed alene. Det kræver vækst og medarbejdere eller samarbejdspartnere omkring dig.

Men det er altså ikke ligegyldigt, hvilke mennesker du arbejder sammen med. For at din virksomhed virkelig skal rulle, er du nødt til at finde kompetente mennesker, som for det første kan leve op til den topkvalitet, som du bygger din virksomhed på. For det andet skal de være med til at udvikle din forretning i den rigtige retning.

Det kan godt være, at du kan få ansatte til en god pris, så du sparer penge på deres løn hver måned. Men det har du ikke råd til på den lange bane. Løn og kvalitet hænger ofte sammen – og hvis du ansætter folk for at spare penge på lønområdet, risikerer du hurtigt, at det kvalitetsimage, du er ved at opbygge, stille og roligt smuldrer.

Held og lykke med at finde din indre (succesfulde) iværksætter frem.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Check Also

Undgå skader og smerter i musklerne – derfor kan massage være en investering for virksomheder

Rigtig mange kunder kommer til deres massør, når de har fået en sportsskade. Men for …