5 ting, der gør, at din virksomhed IKKE tager fart


Du har startet en forretning, og det går egentlig fint nok. Der er kunder i butikken, og økonomien hænger nogenlunde sammen. Men det går ikke helt så stærkt, som du havde håbet, og der er masser af plads til flere kunder, samarbejdspartnere og nye produkter. Mange virksomhedsejere oplever før eller siden at ramme et plateau eller en stagnation, hvor væksten aftager, og det ikke går helt så hurtigt, som man havde håbet. I denne artikel kigger vi nærmere på 5 ting, der kan forhindre din virksomhed i at tage fart.

1)     Du sidder for meget i driften

Som ejerleder har du selv været med til at bygge virksomheden op fra bunden og kender den bedre end din egen bukselomme. Et udbredt problem er dog, at det ofte kan betyde, at man som leder ender med selv at sidde i driften, når tingene brænder på, eller hvis man føler, at man er ved at miste følingen med produktet. Det er som udgangspunkt en god ting som leder at have indsigt i hverdagen på ”gulvet” eller i maskinrummet, men som leder skal du passe på med ikke at sidde for meget i driften – dine kræfter er bedre lagt andre steder, fx med salg, branding eller lignende.

2)     Du er bange for at investere

At bruge (mange) penge er ikke altid det sjoveste som virksomhedsejer. For hvad nu hvis, investeringen ikke viser sig at være en god idé? Frygten for risikoen ved at investere i maskiner, medarbejdere eller marketing kan ende med at blive dyrere end selve investeringen i tabt omsætning og overskud.

3)     Du taler om problemet, men gør ikke noget ved det

Første skridt ift. at løse et problem er at erkende, at der er et problem. Det næste er at gøre noget ved det. Mange virksomheder forstår, at de er udfordrede på den ene eller anden måde, men vælger ikke at gøre noget ved det. Det er sjældent, at problemer løser sig selv, så undgå at udskyde handlingen – gør noget ved den manglende vækst nu og her.

4)     Du har ikke udviklet dit produkt/virksomhed

Stilstand og status quo er farligt og kan være tegn på, at tilbagegang er nært forestående. I en verden, hvor nye produkter dagligt rammer markedet, er det vigtigt at innovere og udvikle sin forretning og sine produkter. Løsninger, der solgte godt for tre år siden, er ikke nødvendigvis nogen god idé at beholde i dag. Det er afgørende, at du løbende stopper op og tænker over din virksomheds berettigelse. Hvem er mine kunder, og hvad vil de have? Afsætningen af dine produkter til de rette målgrupper er det, der skaffer smør på brødet, og det er alfa og omega, at du forstår dig på dine afsætningskanaler. Læs mere om, hvad afsætning er, her.

5)     Du er ikke ambitiøs nok

Ambitioner og målsætninger er de rettesnore, der gør dig i stand til at konkludere, om tingene går, som de skal. Mange virksomhedsejere er ekstremt konservative i sine forventninger og ambitioner, og selvom det måske er noget, som din bank sætter pris på, kan det være en hæmsko for væksten. Ved at sætte dine mål meget lavt fjerner du det pres, der virker som en motivation for at nå dine mål. Vær ambitiøs og sæt høje krav til dig selv og dine medarbejdere.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Check Also

Generér overskud i hverdagen

Med fast ansættelse, familieliv og fritidsinteresser, er der meget at jonglere i hverdagen. Det kan …