Startede firma som 18-årig og har nu marketing-bureau med ansatte


Startede firma som 18-årig og har nu marketing-bureau med ansatte

Da jeg som 18-årig startede KB-Marketing som et fritidsprojekt, havde jeg ingen anelse om, at jeg i dag – ca. 2 år efter – ville stå med 2 ansatte samt en kundeportefølje med brands som Betsafe.dk, LØBEREN, Løgismose, Svane Rejser og Partiet Venstre. Det har været en hård kamp, men også super spændende og lærerigt. Her er min iværksætterhistorie:

Drømmen om en virksomhed

Siden jeg har været helt lille, har jeg drømt om at skabe noget. Jeg begyndte at interessere mig for iværksætteri inden jeg kunne stave til det. Dengang foregik det ved at gå fra dør til dør i nabolaget med en trækvogn og sælge mors hjemmebagte kager, og op igennem teenage-årene begyndte jeg at sælge forskellige ting på kræmmermarkeder.

Allerede som 11-årig begyndte jeg at se internettets mange muligheder, og der gik ikke længe, før jeg havde bygget min første hjemmeside op. Selvom jeg ikke havde fokus på webdesign de efterfølgende år, så steg min interesse for markedsføring, og jeg fik dyrket den på sin vis – f.eks. via kampagnearbejde i Venstres Ungdom samt markedsføring af events på HHX i Viby. Jeg tilegnede mig en masse viden om markedsføring, og da Facebook for alvor kom til Danmark i 2008, fandt jeg det spændende og interessant at vi begyndte at ”danne vores identiteter” online – via brands.

På daværende tidspunkt gik jeg på HHX, og brændte især for reklamefagene Afsætning og Markedskommunikation, selvom jeg på min linje havde fokus på de økonomiske fag. Jeg fik lyst til at arbejde med markedsføring i praksis, og i forbindelse med en kampagne for en event på gymnasiet, fik jeg job som ”eventkoordinator” hos Bowl’n’Fun, for hvem jeg i dag stadig arbejder – som ekstern konsulent. Jobbet gav mig mulighed for at få en masse praktisk erfaring med markedsføring samt prøve en masse idéer af. Trods titlen arbejdede jeg mest af alt med deres markedsføring på Facebook samt med andre tiltag, som styrkede relationerne til især de unge kunder.

I marts 2010 – i en alder af 18 år – modtog jeg mit CVR-Nummer til KB-Marketing med posten. Jeg ønskede at bruge min viden og nye erfaringer i forbindelse med projekter for andre virksomheder – og det fik jeg så småt mulighed for gennem et par anbefalinger samt aktivitet på Amino. Der var bestemt ikke mange kunder i starten – faktisk gik der et helt år før jeg begyndte at tjene nok til, at droppe mit sideløbne fritidsjob i Super Brugsen (super hyggeligt BTW). Heldigvis steg efterspørgslen efter mine services, og da jeg i sommeren 2011 blev student, besluttede jeg mig for at arbejde med virksomheden på fuldtid – og der var arbejde nok.

En rejse for livet

I vinteren 2011/2012 tog jeg et afbræk i tilværelsen for at rejse til New Zealand med 27 herlige mennesker. På turen udfordrede jeg mig selv med Bungy-Jumping, Skydiving og diverse andre ekstremsporter. Jeg fik en oplevelse for livet samt undervisning i engelsk, personlig udvikling og kultur – alt i alt en forbedret selvstændighed, som jeg har haft brug for siden jeg kom hjem.

Fra enkeltmand til ”rigtigt” firma

Da jeg kom hjem fra min rejse med fornyet energi, var jeg helt opsat på, at skyde KB-Marketing i gang igen – og denne gang for alvor. I løbet af foråret gjorde jeg en kæmpe indsats, og brugte en stor del af indtjeningen på investeringer, som siden da har gavnet virksomheden. Den nye vækststrategi har resulteret i, at jeg nu har 2 ansatte og kan tilbyde mine kunder flere produkter inden for online markedsføring. Jeg har fået masser af erfaring, og den er guld værd, når jeg rådgiver virksomheder i brugen af Facebook.

Alt i alt er jeg nået langt med KB-Marketing, men det har også været en til tider meget hård proces – det er ikke nogen hemmelighed, at jeg til tider har haft lyst til at sige STOP. Til gengæld synes jeg det er super spændende at udvikle en virksomhed, og især når det er inden for et område, som jeg brænder for.

Teoretisk viden i form af uddannelse

Fra september 2012 kommer jeg til at gå på ”Marketing and Management Communication”-uddannelsen i Aarhus, men fortsætter KB-Marketing sammen med mine 2 ansatte – og så må vi se hvad næste skridt bliver. Planen er, at KB-Marketing skal konverteres til ApS, og forhåbentligt bliver der mulighed for, at ansætte endnu flere passionerede mennesker. Derudover håber jeg også på, at få mulighed for at komme ud og formidle min viden gennem foredrag og kurser. Hvad der nøjagtigt kommer til at ske de næste år er uvist, men hvad jeg ved er, at jeg brænder for det jeg laver, og at det er et fantastisk fritidsjob!

 

Nogle gode råd til andre unge iværksættere:

  • Ta’ tingene stille og roligt – succes kommer ikke på én dag.
  • Brug nettets gratis værktøjer, men vær ikke bange for at investere i værktøjer, som kan give afkast.
  • Sørg for, at komme væk fra arbejdet engang imellem selvom projekterne lokker. Jeg har haft meget gavn af, at tage på ferie eller nyde en hel weekend med vennerne eller kæresten.
  • Vær autentisk, hjælpsom og ikke mindst imødekommende.
  • Brug 20 % af din arbejdstid på arbejde, som du ikke får direkte betaling for.
  • Styrk relationen til de kunder, som ønsker det, og fokuser på disse.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.9/10 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Startede firma som 18-årig og har nu marketing-bureau med ansatte, 9.9 out of 10 based on 8 ratings

Check Also

Optionshandel kan sagtens være en seriøs forretning

Der bør ikke herske nogen tvivl om, at binære optioner – desværre – har fået …