Invester i medarbejderne – det betaler sig

Investering i varelager og nye produktionsfaciliteter er til at tage og føle på, og det er let at regne på, hvor hurtigt investeringen tjener sig hjem og hvilket potentiale investeringen har på længere sigt. Det er straks lidt vanskeligere at regne på, om der er økonomisk incitament til at kræse lidt ekstra for medarbejderne i form af for eksempel ergonomiske møbler og teambuilding. Undersøgelser viser dog, at disse ”bløde” investeringer faktisk i de fleste tilfælde er en særdeles god forretning, både når det gælder det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

Besparelser på både kort og lang sigt

Enhver, der sidder med medarbejderadministration, vil kunne skrive under på, at sygedage og fravær koster meget dyrt på bundlinjen. Det er ikke kun lønnen, det handler om, men måske i større grad turbulens i samarbejdet med kollegerne, kuldsejlede tidsplaner og missede deadlines.

Skal vi være realistiske, kan sygdom være en ret subjektiv størrelse. Nogle gange er man mere syg end andre, og der vil nogle gange være en gråzone, hvor det er psykologien, der afgør udfaldet. Er der et godt kollegialt sammenhold på jobbet, en god stol og lækker mad i kantinen, vil man i nogle tilfælde være mindre tilbøjelig til at melde sig syg. Er det til gengæld kritiske kolleger, dårlig belysning og et middelmådigt arbejdsmiljø, der venter, kan sygdommen synes mere alvorlig end som så.

På den korte bane er der med andre ord store besparelser at hente, hvis antallet af sygedage kan nedbringes, men hvis det på sigt kan lykkes at skabe en forebyggende kultur og et bedre kollegialt sammenhold, kan gevinsten blive endnu større.

Flere mulige veje at gå

I forhold til selve det fysiske arbejdsmiljø, er der mange muligheder for at forbedre forholdene. Ergonomiske møbler, bedre belysning og mere effektiv udluftning er alt sammen parametre, som både gør arbejdet sjovere for medarbejderen, og som i mange tilfælde også kan være med til at forebygge sygedage.

Det psykiske arbejdsmiljø er derimod en mere kompleks størrelse at håndtere. Meget afhænger selvfølgelig af medarbejderne selv, men det er også en ledelsesopgave af fremme den gode og positive ånd. Et middel, der har bevist sin effektivitet, er teambuilding. Det kan være nærliggende selv at forsøge sig med at ryste medarbejderne sammen, men processen er mere kompleks end som så.

De professionelle teambuilding-bureauer arbejder meget med personlighedstyper og psykologi, og der erfarne instruktører er trænede i at kunne vurdere de enkelte medarbejdere og skrue teambuildingen sammen, så alle tilgodeses. Der er selvsagt stor forskel på, hvordan de forskellige personlighedstyper oplever eventuelle strabadser, samt hvilke succeskriterier den enkelte kan have for en vellykket dag.

Et godt eksempel på professionel håndtering af opgaven finder man hos CoastZone, der netop i 2016 blev hædret som årets bedste teambuildingleverandør. Her arbejder man med to overordnede discipliner, nemlig traditionel teambuilding samt overbygningen teamudvikling, hvor et element af læring kobles på.

Den klassiske teambuilding fokuserer på relationer og fælles oplevelser, mens teamudviklingen i højere grad kan skræddersys til den enkelte virksomhed og de særlige mål, man ønsker at opnå.

Hvis din virksomhed har brug for at undersøge mulighederne for teambuilding hos CoastZone nærmere, har firmaet kontor i Aarhus, samt i Tørring, Korsør og Rungsted. Her kan du indhente tilbud på de mange forskellige aktiviteter, so blandt andet inkluderer Le Mans, fangeflugt fra Horsens statsfængsel, maritime oplevelser og meget andet. Alle aktiviteter er nøje gennemprøvede, og de erfarne instruktører ved præcist, hvad der virker bedst, så dine medarbejdere får et løft. Det tilfører værdi for den enkelte personligt og for teamet som en enhed, og i sidste ende tilfører det også værdi til din virksomhed.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Check Also

Social Media Week 2014: Sådan får din virksomhed mest ud af Facebook..

AarhusInnovation.dk samarbejde igen med Jyske Bank. I denne omgang dækker vi Social Media Week 2014. …