Overvejelser omkring firmaevents og interne arrangementer

Firmafester og firmaarrangementer er et udbredt, men også bredt forstået, fænomen. Det kan strække sig fra alt til julefrokoster, til teambuilding og kursusophold. Men der er en grund til, at man rent faktisk bruger tid og energi på at afholde arrangementerne, og det er ikke kun for at slippe væk hjemmefra.

Firmaarrangementer og firmafester er nemlig med til at gøre så meget mere end blot at få de ansatte til at lære hinanden bedre at kende. Det strækker sig langt ud over det – og i sidste ende kan det få en betydning for, hvor godt dine ansatte trives og samarbejder, og dermed hvor godt det kører for virksomheden.

Inkorporér firmafester i jeres kultur

Alt skal naturligvis ikke gå op i hat og briller på en arbejdsplads. Det er et professionelt sted, hvor venskaber eksisterer, men hvor karriere, produkter og virksomhedens mål bør rangere højere i det samlede billede. Så der skal ikke holdes fester konstant – men alligevel bør julefrokosten og sommerfesten inkorporeres i firmakulturen.

For som det står beskrevet ovenover, så er firmafester og arrangementer meget mere end blot at lære hinanden at kende. Det handler i høj grad om at bryde grænser, så ansatte og ledere får meget mere kendskab til, hvordan de medarbejdere, som man deler kontorer med, reagerer under pres. Det handler om at lære hinandens styrker og svagheder at kende – hvem der er stærke i hvad, så man kan trække på de erfaringer på arbejdspladsen.

Alt dette er noget, man ikke får, hvis ikke man faciliteter det.

Festen skal passe til de ansatte

Når der skal laves at arrangement eller en fest, så er det ganske vigtigt at eventet stemmer overens med kulturen blandt de ansatte. Hvis ikke de ansatte er typer, som elsker udendørs aktiviteter og sport, så er det ikke sikkert, at man skal ud i skoven og bryde grænser. Ligeledes, så er det ikke sikkert at kulturen blandt de ansatte er til, at man holder en udklædningsfest til jul. Dog skal man som overordnet ansvarlig være opmærksom på, at der er stor forskel på, at de ansatte ikke jubler over idéen – det kan nemlig både være fordi du reelt set ikke har lyst – eller fordi de er nervøse over at komme ud af komfort-zonen.

Skulle dine ansatte være klar på eksempelvis en udklædningsfest eller lignende, så kan du selv finde dit eget kostume her.

Festen skal passe med virksomhedens kultur

Når en virksomhedskultur kan være med til at afgøre, hvilken form for event, der skal afholdes, så er det fordi, at man som leder og virksomhed ønsker at sende de rette signaler. Er man eksempelvis en ”voksen” virksomhed, hvor de fleste har familier og børn – så kunne det være en idé at hive dem med til et arrangement, eksempelvis med en firmaudflugt.

Er virksomheden på den anden side en ung og fleksibel forretning, hvor samarbejde på tværs af hinanden er essentielt, så det kan være smartere at afholde et friskere event, fremfor en picnic med familierne. Det kunne eksempelvis være noget outdoor, hvor der med sikkerhed bliver brudt grænser. Vær gerne lidt kreativ og facilitér samtale og brydning af grænser – det kunne eksempelvis være ved at farve håret på de forskellige hold, så man er ude over tærsklen. Køb hårfarve online her.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Check Also

Social Media Week 2014: Sådan får din virksomhed mest ud af Facebook..

AarhusInnovation.dk samarbejde igen med Jyske Bank. I denne omgang dækker vi Social Media Week 2014. …