Unge jyder sælger kostumer i stor stil

IWfwDe to unge jyder, Kristian Kristiansen og Søren Skriver, har netop åbnet deres første webshop sammen. Shoppen hedder http://www.eKostumer.dk, hvor de sælger kostumer og udklædninger, og ambitionerne for shoppen er store. Her fortæller de om deres start,  hvilke problemer der er opstået samt gode råd til folk, der overvejer at starte en dropshipping-webshop.

Samarbejdet startede i efteråret 2013…

… men kendskabet til hinanden går snart et par år tilbage.

Søren, der tidligere arbejdede en del med affiliate sites, SEO og andre webshops skulle bruge en række tekster til sine sider. ”Jeg bestilte teksterne hos Kristian – dette viste sig at blive starten på et samarbejde.” Søren fortalte lidt om idéen med kostumerne, og da Kristian netop havde lukket sin egen webshop med højtalere, havde han plads til et nyt projekt. ”Vi mødtes på en café allerede 2 dage efter, fik os en god burger og aftalte nærmere – det var begyndelsen på samarbejdet!”

Prestashop blev valget

Valget af CMS-system faldt på Prestashop, da Søren allerede havde et par shops i Prestashop. Prestashop er et gratis open source webshop CMS, der i 2011 vandt prisen som ” The world’s best free e-commerce software”.

I Prestashop har du meget få begrænsninger, i forhold til et mere lukket system som f.eks. Shopify.

Dropshipping blev løsningen

Da vi startede overvejede vi hvorvidt vi skulle varetage eget lager eller om vi skulle køre med dropshipping. Vores valg endte på dropshipping, pga. den store lagerbinding, det krævede at komme i gang med eget lager. Hvis vi blot skulle starte med 100 forskellige kostumer,  i tre forskellige størrelser med 10 stk. på lager. Såfremt hver kostume kostede 35,- indkøb som et minimum. 100 forskellige kostumer er ikke meget, når man ser på konkurrenterne med flere tusinde produkter. Vi valgte derfor løsningen med dropshipping og begyndte at snakke med de etablerede shops. Vi fik hurtigt kontakt til en af de største shops inden for kostumer, der var klar på at indgå et samarbejde.
Vi snakkede frem og tilbage og fandt hurtigt en solid leverandør på markedet.

Gode råd, hvis du overvejer at benytte dropshipping

Få styr på lagerstyringen:

Vores dropshipping-leverandør benytter Magento, så der har været en teknisk udfordring med at få vores systemer til at spille sammen. Vi har over 3000 produkter oprettet på vores side, så det er meget vigtigt, at systemerne spiller sammen. I starten var der nogle problemer med at få de to systemer til at spille sammen, hvilket resulterede i, at vi solgte en del produkter, der ikke var på lager hos leverandøren. Vi har derfor fået udviklet en integration af de to systemer, så når vores leverandør sælger et kostume, så ryger lagerbeholdningen ned og ligeledes omvendt, når vi sælger. Det er rigtig vigtigt, at jeres systemer kan snakke sammen. Derfor kan det være en god idé at benytte samme shopsystem som din leverandør. Derudover er det vigtigt at finde en god løsning på, hvordan der skal tjekkes ordre. Det kan hurtigt blive meget besværligt, hvis korrespondancen foregår over email. Vores løsning er, at vores leverandør blot logger ind i vores backend og printer ordre ud hver dag.

Brug din dropshippingleverandør som samarbejdspartner

Vores leverandør sælger selv via. sin webshop B2C, og har faktisk gjort det i flere år. Vi bruger derfor aktivt vores leverandør som sparingspartner. Vi får gode råd, hvornår vi skal køre en ekstra promotionindsats, hvornår der oftest sælges mest og hvilke kostumer, der bør have mest fokus på siden. Det er med til at give så meget igen for begge partner, hvis dette fungere godt.

Vælg en seriøs dropshippingleverandør

Du bør vælge din dropshippingleverandør med omhu. Sørg for at vælg en leverandør, der har ordentlige priser, godt sortiment,  har styr på sin egen shop / firma. En god idé kan være at lave lidt research på firmaet. Tjek evt. deres Trustpilotscore og generel omtale på internettet. Det kan også være en god idé at vælge en leverandør, der været  i branchen i nogle år.

Ambitionerne er store

Helhjertet er drengene gået til opgaven med eKostumer, og selvom de allerede har mødt en del bump på vejen, er lysten og gnisten for webshoppen ikke taget fra dem – nærmere tværtimod! Drømmen er at blive den førende kostumeshop i Danmark, og troen er der – med masser af hårdt arbejde, er drengene overbeviste om, at det nok skal lykkes.

Begge med kendskab til e-business og online marketing i bagagen

Både Søren og Kristian har e-business og online marketing kendskab med i bagagen, og det er derfor ikke to uerfarne drenge der er gået til opgaven. Søren, der også driver USBshoppen, og Kristian, med en tidligere webshop med salg af højtalere, har haft stor gavn af de erfaringer, det har givet at drive en e-business i form af en webshop. Derudover arbejder Kristian til daglig som SEO konsulent i sin virksomhed KS Marketing, og Søren har også tidligere fungeret som SEO konsulent for virksomheder.

Studierne hindrer ikke for arbejdet

Den daglige gang på HHX i henholdsvis Aarhus (Kristian) og Aalborg (Søren), er ikke en hindring for de to drenges arbejde med virksomhederne. Skolen bliver passet, lektierne lavet og afleveringerne afleveret, samtidig med, at der arbejdes på højtryk med virksomhederne. Det går nogle gange udover timerne under dynen, men sådan er livet som ung iværksætter nu engang. Bliver der bare arbejdet effektivt, er det ikke noget problem at få tingene til at hænge sammen

Hvordan går det nu?

Shoppen er endelig på plads. Integrationen med vores leverandør er på plads. Vores placeringer på Google er begyndt at ligne noget. Vi ligger på omkring 800 besøgende om dagen lige pt. Vi glæder os meget til højsæson, da vi lige nu ligger i meget lavsæson. Så det bliver spændende at se, når vi kommer frem til fastelavn, sidste skoledag og karneval.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
Unge jyder sælger kostumer i stor stil, 10.0 out of 10 based on 6 ratings

Check Also

Byg en forretning, der er baseret på henvisning af kunder

En forretning er naturligvis ikke meget værd uden kunder. Derfor er det også noget, som …